به گزارش سینماپرس، «شهرآورد سکوت» عنوان فیلم مستندی است که در گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه اول سیما، تهیه و جمعه شب، سوم بهمن ماه ساعت ۲۳:۲۵ از رسانه ملی پخش شد.
تهیه کنندگی این مستند را پیمان یوسفی برعهده داشته و حمیدرضا مستوفی و حسین شکراللهی به طور مشترک کارگردانی و تدوین آن را انجام دادهاند.
پیمان یوسفی تهیه کننده فیلم، درباره اهداف تولید این مستند گفت: برای به تصویر کشیدن حال و هوای مردم ایران در روز برگزاری شهرآورد ۹۴، همچنین انعکاس واکنشهای طرفداران دو تیم در هنگام تماشای بازی و تاکید بر جایگاه و ظرفیتهای ویژه فرهنگی و اجتماعی فوتبال در ایران، ۱۲ گروه تصویربرداری متشکل از یک تصویربردار و گزارشگر به مناطق مختلف پایتخت و دیگر شهرهای کشور از جمله مشهد، بندرعباس، فومن، فاریاب کرمان و رشت اعزام شدند.
یوسفی با اشاره به حضور چهار گروه تصویربرداری در تهران در مکانهای مختلف بیان کرد: این گروهها به بیمارستان خاتم الانبیاء، فروشگاههای خیابان جمهوری، شرکت خدمات شهری و پسماند تهران در محدوده ستارخان، استودیو ورزش شبکه سه و شبکه ورزش و سازمان اورژانس کشور رفتند تا حال و هوای کارکنان برخی از ارگانها و واحدهای تجاری را در این کلانشهر به تصویر بکشند.
مجری برنامه «ورزش و مردم» درباره این میزان از تصویربردار تصریح کرد: برای من به عنوان تهیه کننده فیلم، نمایش تنوع و تکثر اقشار و اقوام مختلف مردم ایران که طرفداران پر و پاقرص این دو تیم به شمار میروند، از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.
یوسفی اضافه کرد: دوست داشتیم مخاطبان شبکه اول سیما ببینند که در ایران اسلامی، فوتبال از چه جایگاهی در بین مردم برخوردار است و علی رغم کری خوانیها و شور و اشتیاق و هیجانی که شهرآورد ایجاد میکند، چگونه این رویداد ورزشی میتواند به افزایش همدلی، اتحاد، تحرک و شادابی در جامعه کمک کند.
در ادامه حمیدرضا مستوفی کارگردان و تدوینگر «شهرآورد سکوت» نیز توضیحاتی درباره این اثر بیان کرد و گفت: نود و چهارمین شهرآورد تهران در حالی برگزار شد که طرفداران دو تیم به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستند برای تشویق بازیکنان به استادیوم بروند و برخلاف این سالها، سکوت بر ورزشگاه صد هزار نفری آزادی تهران حاکم بود.
این کارگردان با بیان اینکه طرفداران دو تیم بزرگ پایتخت به ناچار دربی ۹۴ را در شهرها و روستاهای محل سکونت خود به نظاره نشستند، عنوان کرد: محدودیتهای اعمال شده در خصوص ممنوعیت حضور تماشاچیان در استادیوم آزادی، باعث شد که مدیران برخی از سازمانها، مراکز درمانی، تولیدی و خدماتی از جمله پالایشگاه نفت پاسارگاد بندرعباس، سازمان اورژانس کشور، استودیو برنامه گزارش ورزشی و فوتبال برتر، ایستگاه خدمات شهری و پسماند شماره دو تهران، بیمارستان خاتم الانبیاء تهران و پایگاه بسیج فاریاب با رعایت فاصله گذاری در چینش صندلیها و درنظر گرفتن اصول و پروتکلهای بهداشتی امکاناتی برای دورهمی کارکنان خود برای تماشای شهرآورد در کنار یکدیگر فراهم کنند. این موضوع کلید انگیزه ما برای ساخت فیلم بود.
وی بیان کرد: بیش از ۱۵ تصویربردار و ۷ گزارشگر در تولید این مستند نقش آفرینی کردهاند و بیش از ۱۳۰۰ ساعت فیلمِ ضبط شده، در اختیار گروه تدوین قرار داده شد.
این تدوینگر فیلم گفت: تمام هم و غم ما در مرحله تدوین، این بود که فیلم گویای تمامی زوایا، صحنهها و ابعاد اجتماعی، فرهنگی و ورزشی این رویداد بزرگ باشد. همچنین عدالت و انصاف تصویری و محتوایی در پرداختن به این دو تیم محبوب و طرفدارانش رعایت شود که خدای نکرده مخاطبان بعد از پخش، احساس نکنند سازندگان فیلم به یکی از این دو تیم، گرایش بیشتری داشتهاند.
همچنین حسین شکراللهی دیگر کارگردان و تدوینگر این مستند هم به ویژگیهای این اثر اشاره و بیان کرد: «شهرآورد سکوت» پیش از آنکه یک مستند ورزشی باشد، یک فیلم اجتماعی و مردمی است و راوی بخشی از تاریخ شفاهی مردمان این سرزمین است.
این کارگردان افزود: این اثر، گویای همبستگی و ظرفیت بالای طرفداران استقلال و پرسپولیس است. متاسفانه در برخی از کشورها، طرفداران تیمهای بزرگ حرکات و واکنشهای زنندهای از خود نشان میدهند که حتی به درگیری فیزیکی و تلفات جانی هم ختم میشود. اما در این مستند اخلاق و منش طرفداران استقلال و پرسپولیس در شهرها و روستاهای کشور را میبینید و اینکه چگونه از این فرصت برای نشان دادن یکرنگی، مهر و محبت و همبستگی خود با هموطنانشان استفاده میکنند.
این مستندساز با اشاره به برخی صحنهها اظهار کرد: در زمان تصویربرداری، صحنههای زیبا و عجیبی از هیجان و دوستی و تفاهم کم نظیر طرفداران دو تیم ثبت و ضبط کردیم که ممکن نیست به فراموشی سپرده شود.
مهدی شرفی مجری و گزارشگر ورزشی که نقش مشاور کارگردان را در این مستند دارد، درباره تصاویری که در مستند دیده میشود، گفت: ایرانیان مردم مهربان و شایسته ای هستند که از هر بهانهای برای شادی بیشتر و همنشینی و همبستگی با یکدیگر استفاده میکنند.
مشاور کارگردان این فیلم در پایان بیان کرد: برای تدوین فیلم و رسیدن به موقع آن به پخش شبکه اول سیما، بیش از ۳۰۰ ساعت زمان صرف شد اما واکنشهای مثبت و سازنده مردم بعد از پخش، باعث شد خستگی از تن عوامل تهیه و تولید فیلم بیرون برود و این دستاورد و هدیه بزرگی برای ما بود.
در این فیلم پرهام بیجان بیک مدیرتولید و سینا قدرتی مسئول هماهنگی بوده و محمدرضا نجف زاده، محمد شریفی، نعیم فرج پور، میلاد تلاوتی، علی عمویی، علی رفعتی، بابک نویسی، سیدجمشید مرتضوی، کاظم رئوف، امین رستگار، محمدرضا ابراهیمی، رضا رحمانی، مهدی فیروزی و حسین شکراللهی به عنوان تصویربردار همکاری داشتهاند.
ارسال نظر